Followers

Saturday, December 13, 2008

Kuasa alam...(2)

hmm, hari tu aku ada post pasal tanah runtuh kat Bukit Antarabangsa..so,kali ni aku juz nk cakap mengenai karenah mangsa bencana alam ni..bukan apa, aku bukan xbersimpati, jauh skali aku nk menyalahkan mangsa2 yang terlibat..cuma qasanya, bencana yang menimpa ni elok kalo dorang muhasabah diri dari nak menyalahkan pihak berkuasa..baru hari ni aku baca berita harian, ada sorang pembaca meluahkan rasa terkilan dengan tuduhan mangsa tanah runtuh ni kat pihak berkuasa..aku bukan nk sebelah mana2 pihak..cuma pada aku, apa yang melanda kat tempat tu merupakan satu dugaan pada suma kan..benda dh jadi, so nk tak nak kena hadapi dengan tabah dan terbuka..bila kejadian mcm ni dh jadi, ibarat jadi medan untuk pihak2 tertentu saling tuding menuding dan letakkan kesalahan di bahu org lain..ibarat baling batu sembunyi tangan..betul..negara kita dh banyak undang2 penguatkuasaan, cuma tinggal lagi pelaksanaan dan pemantauan je..

betul jugak kata pembaca tu, cuba kita letakkan diri kita kat tempat anggota penyelamat tu, dorang sanggup korbankan masa cuti dorang, tinggalkan anak bini dorang sehari suntuk untuk membantu mangsa2 tragedi yang kalo diikutkan tadak kena mengena langsung pun ngan dorang..cuma atas dasar kemanusiaan, dorang buat suma tu walaupun apa yang dorang dapat hanyala tuduhan dan cemuhan dari segelintir penduduk yang nampaknya macam tak nak bersyukur dan tak amk iktibar atas apa yg terjadi..bila nampak anggota penyelamat makan, dikatanya curi tulang sedangkan kita suma taktau mungkin tu adalah rehat atau makanan pertama yang dinikmati mereka sepanjang seharian bekerja..


demi tugas, mereka tetap sabar walaupun time ni mungkin kita dh dibuai mimpi indah.hmm



cuba bayangkan kalo dorang ni takdak untuk bantu mangsa2, camana la agaknya..tu pun masih ada yang tak nak bersyukur..hmm..

semoga tragedi yang menimpa dapat menguatkan lagi keimanan kita pada-Nya..hargai apa yang kita ada..jgn buang makanan yang diberi kalopun tu bukan standard sebelum ni..isk..isk..sedey aku tgk org buang nasik cam xdak perasaan ja..

kredit foto: mstar online

adios..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin