Followers

Saturday, December 6, 2008

Kuasa alam...




Salam sejahtera…

Pg ni negara kita digemparkan dengan berita kejadian tanah runtuh kat bukit antarabangsa, ampang..kejadian tu kul 4 pagi..tp aku tau pun kul 9 pagi..besala, pas subuh ngan abg, kami tidoq balik, bgn lambat..terkedu jugak tgk visual kat tv time tu..kalo ikutkan ni dh kejadian ke 3 dlm minggu ni..sume pasal tanah runtuh..sedih tgk keadaan kat tempat tu..kita yg tgk je pn terkedu, apatah lagi yg kat tempat kejadian..anggota penyelamat, org awam yg bantu, syabas!

hmm..then,pemimpin tertinggi kita bgtau yang kerajaan akan menghentikan sume kerja2 pembangunan di kawasan tu..hmm..seperti biasa kita dengar kan?bila dh benda jadi, baru nk amik tindakan..padahal, masa bulan Mac hr tu, dh ada bantahan untuk kawasan tu dimajukan..yela, kawasan tadahan hujan tu..mmg la berisiko tggi..

"Saya fikir tidak ada alasan lagi untuk jalankan pembangunan di atas tanah yang curam dan tinggi yang berisiko tinggi. (kenapa dulu ada alasan untuk pembangunan di kawasan curam dan tinggi?xpikir risiko ke waktu tu?)

"Ambil sikap pencegahan adalah lebih baik daripada sesuatu kejadian yang mungkin berlaku...(malangnya xnampak pun pencegahan yang dilakukan..lagi bermaharajalela ada la)

"Kita perlu belajar atas apa yang berlaku termasuk kejadian hari ini," katanya ketika ditemui meninjau lokasi tanah runtuh di kawasan Bukit Antarabangsa, Hulu Klang dekat sini.


bukan ke kita memang xpernah belajar dr kesilapan?..kalo belajar dr kisah highland tower tu, mungkin xkan jd camni kan..

aku pun xpaham awat org suka dok kawasan tinggi2..atas bukit nuu…kot ingat time banjir selamat kot, tp atas bukit lagi bahaya..mmg betul la, tgn manusia yg mengganggu alam..sedey2..kalo lalu kot highway utara selatan, mesti nmpak bnyk bukit kena gondol..makin panas bumi ni jawabnya..makin tua bumi kita..tp manusia makin rakus nk hapuskan, demi habuan poket sendiri..tanpa pikirkan kesannya ke atas manusia lain..(tiba2 aku mcm karam singh walia lak)..hmm..tp betul la kan, kebanyakannya hanya tuk kepuasan dan kekayaan yang sementara saja..sian anak cucu kita nnti, kena hirup sume udara cemar je..

Dulu, kawasan dekat2 bukit antarabangsa jugak tmpat tumbangnya highland tower..48 org terkorban..ni tuk kejadian kali ni tatau lagi bape mangsa yang hilang..4 dh sah terkorban..area2 situ sume kawasan org kaya2..namanya pun taman mewah..banglo sume..terpikir jugak bila bincang ngan abg pasal ni..abg ckp ni peringatan Allah kat sume..kdg2 kena pikir jugak, dari segi benda yg kita xsedar..xingat Allah dlam kehidupan seharian..rezeki tu punca dr mana..halal ke tidak..rasuah ke tidak..mmgla ni takdir, tp sume nya dr kita yang bernama manusia..benda2 ni buat aku insaf la lak..(ha, aku tau ampa mesti gelak)huhu..

K la, aku mmg suka ikuti perkembangan peristiwa ni..ingat lagi masa aku darjah 6, masa highland tower runtuh..dorang wat siaran exclusive kerja menyelamat..aku sampai tak tido ngan bapak aku..sok nya lak, cikgu pun dok cita jugak..kita tunggu je apa perkembangan peristiwa ni eh..aku harap sume keluarga mangsa bersabar banyak2 hadapi ujian dan dugaan hebat ni..sapa xluluh tgk rumah yang boleh kata harga berjuta2 hilang sekelip mata ditelan bumi..

p/s: untuk sume penyelamat yang terbabit dlm operasi ni, mek bangga ngan sidak..teruskan perjuangan..hehe

K, salam aidiladha..aku kena balik pagi esok jugak..keja baru siap td..nk balik mlm ni lak, abg nk tgk MU main..kang kalo paksa2 balik, xfokus lak jadinya..aku tido je kalo mlm..

Jumpa di lain masa..salam..adios

2 comments:

fitrahulinsan said...

http://4.bp.blogspot.com/_jyBWUHuOv_w/ST5QfDK71OI/AAAAAAAAAA4/Px4epOhjUP8/s400/bann.jpg

cik_ah82 said...

uit budak kecik!bila ang nk aktifkan blog ang tuh?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin