Followers

Wednesday, June 16, 2010

kita ada camni??

Kisah ni wajar tuk kita renungkan bersama..aku nk share ngan ampa semua ni..aku terbaca kat fb takzirah, so aku paste kan kat sini..*tetiba aku jadi sedih*

Dikhabarkan wanita pertama masuk syurga nanti ialah seorang yang bernama Muti'ah. Apakah agaknya keistimewaan dan kehebatan Muti'ah ini ?

Pada suatu hari Fatimah bertanya Rasulullah, siapakah perempuan pertama yang bakal masuk syurga. Baginda menjawab, seorang wanita yang bernama Muti'ah. Fatimah terkejut, ternyata bukan dia seperti yang dibayangkannya. Mengapa orang lain, pada hal dia adalah puteri Nabi ?

Timbul keinginannya untuk mengetahui siapakah Mutiah itu. Apakah gerangan ... yang dilakukannya sampai mendapat penghormatan begitu tinggi ? Sesudah meminta izin daripada suaminya, Ali bin Abu Talib , Fatimah berangkat mencari rumah Mutiah. Puteranya yang masih kecil Hasan menangis ingin ikut lalu didukungnya Hasan ke rumah Mutiah.Fatimah mengetuk pintu rumah Mutiah dan memberi salam. Wa'alaikumussalam ! Siapa di luar? Terdengar jawapan lemah lembut dari dalam. Suara cerah dan merdu."! ! ! Saya Fatimah, puteri Rasulullah ". "Alhamdulillah, alangkah bahagianya saya hari ini, Fatimah sudi berkunjung ke gubuk saya," terdengar kembalijawapan dari dalam. Kali ini nyata lebih gembira lagi makin dekat denganpintu."Sendirian, Fatimah ? "Aku ditemani Hasan". "Aduh , maaf ya," suara itu terdengar jadi menyesal. " Saya belum mendapat izin suami untuk menemui tamu lelaki "." Tapi Hasan masih kecil". " Meskipun kecil, Hasan lelaki. Esok saja datanglagi, saya minta izin kepada suami," sahut Mutiah tidak kurang kecewanya.

Esoknya Fatimah datang dengan membawa Husain sekali.Selepas memberi salam dan dijawap gembira , Mutiah berkata dari dalam." Datang dengan Hasan, Fatimah? Suami saya sudah memberi izin"'Ya dengan Hasan dan Husain ""Ha? Mengapa tidak beritahu dari kelmarin ?! ! !Yang dapat izin cuma Hasan. Husain belum. Saya terpaksa meminta izin dari suami," jawab Mutiah.

Hanya esok harinya baru mereka disambut baik oleh Mutiah di rumahnya. Keadaan rumah itu sangat sederhana. Tidak ada satu pun perabot mewah. Namun semuanya teratur rapi membuat tetamu senang berada di rumah itu. Fatimah kagum melihat suasana yang menyenangkan itu. Sehingga Hasan dan Husain yang biasa di rumah orang, kali ini nampak asyik bermain." Maaf ya, saya tidak boleh menemani Fatimah duduk. Sebab saya sedang menyiapkan makanan untuk suami saya, "kata Mutiah sambil sibuk di dapur.Hampir waktu tengahari, masakan itu sudah siap semuanya lalu diletakkan diatas mampan.Mutiah mengambil rotan dan diletakkan di sebelah hidangan.Fatimah bertanya kepada Mutiah, " suamimu kerja di mana?! ! !"Di ladang". "Sebagai pengembala?" soal Fatimah."Bukan. Bercucuk tanam"."Tapi mengapa kau bawakan rotan juga?"tanya Fatimah."Rotan itu saya sediakan untuk keperluan lain. Kalau suami saya sedang makan , saya tanyakan apakah masakan saya sedap atau sebaliknya. Kalau suami saya jawab, "sedap", takkan terjadi apa-apa.Jika tidak sedap, rotan itu saya berikan kepadanya agar dirotan punggung saya sebab ia tidak menyenangkan suami"."

Atas kehendak suamimukah kau bawa rotan itu,"tanya Fatimah."Oh, sama sekali tidak. Suami saya seorang yang penyayang. Ini semata-mata kehendak saya agar jangan sampai menjadi isteri derhaka kepada suami."Fatimah lantas meminta izin pulang. Dalam hati berkata, patut kalau Mutiah menjadi perempuan pertama masuk syurga, lantaran baktinya kepada suami begitu besar! ! ! dan tulus.Diberitakan dalam berjuta-juta wanita di dunia ini, Muti'ah yang paling awal akan masuk ke dalam syurga. Apakah keistimewaan beliau mengatasi wanita lain?Hanya Allah yang mengetahuinya. Tapi daripada sejarah cerita yang di khabarkan, saya membuat andaian, Muti'ah sangat sangat menghormati suaminya. Sangat sangat taat kepada suaminya. Layanan beliau kepada suaminya mungkin yang terbaik mengatasi wanita lain.



*nape aku jadi sedih..sebab kalo nk dibandingkan wanita mulia ni, kita ni jauh panggang dari api kan..
kalo direnung2kan, zaman skang, ada lagi x isteri yang minta izin cam tu skali dr suami kan..jujurnya, kalo aku, kalo teringat je kadang2 aku bgtau..of coz kalo nk jumpa laki lain atas urusan tertentu, kena mintak izin kan..
tp dalam hal2 yg kita anggap remeh, cth: waktu office hour, pastu nak pi kuaq shopping kompleks ngan kawan2 kan, pompuan semua, kita kena mintak izin suami kan..tp ramai yang bukan mintak izin, tapi 'memaklumkan atau memberitahu' suami je..:)..aku la tu kadang2..

"abg, orang kuar ngan dorang eh..pi mid valley..skang ni kat federal dah"
mmg dia xkesah, tp sebetulnya aku kena " abg, rehat japgi nak gi mid valley ngan kawan la..abg izinkan x?"
kan2..astaghfirullah..


ni lagi nak sua punggung mintak dirotankan?huhuhu..laki baru tinggi suara rasa macam tak mau cakap ngan dia 3 tahun teruih..wuaaaaa...kalo kena rotan tu agaknya teruih aku mintak suh antaq balik kampung dah la..nauzubillah la kan..

semoga aku diberi kesabaran yang tinggi..huhu..yg kaum suami pun janganla wat kuasa veto jugak kan..rasanya kalo bertolak ansur tu yg penting kan..hehe..

buat suami tersayang, org mintak maaf ek kalo selama jadi bini abang ni org xjalankan tanggungjawab dengan sebaiknya..hukhukhuk..i love u!;)

4 comments:

am-rie said...

hebat sungguh wanita bernama Muti'ah..
sama2la kita memperbetulkan apa yang salah..

cik_ah82 said...

am-rie:
kan..hmm..insyaAllah..tp pasni kalo nk bg tazkirah molek2 deh..hehe

moMmY miMiL said...

terasa diri begitu berdosa...abg kite mintak ampun dr ujung rambut smpi ujung kaki..=((

cik_ah82 said...

mommy:
tu la..manusia xlepas dr dosa kan..sama2 la kita perbaiki mana yang silap..huhu

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin