Followers

Friday, June 11, 2010

Bacalah..

aku nak share dgn ampa buku yg aku baca ni..
aku beli buku ni secara kebetulan masa aku pi klinik 2-3 minggu lepas..
masa tgh tunggu nk jmpa doc, ada salesman mai juai buku ni la..
sekali ngan cd rm10 ja..

mula2 aku malas nk layan tp sebab dia approach dengan sopan, xmendesak, jadi aku ngan adik aku dengaq ja..
buku ni oleh Dr. Fatma Elzahraa Muhd Ramadan tu..dia ada slot Rayyan kot kat Astro Oasis..org Arab tp dh lama menetap kat Malaysia..aku pun jarang2 dengaq ceramah dia..
tp buku ni bukanla hasil tulisan Dr. Fatma, tp salinan dr kuliah yang dibuat khas untuk rakaman vcd..

tp mmg best buku ni..wpun kecik, xtebal pun, tp sangat2 berguna..sekejap je pun dh bley habiskan..banyak yang bley kita renungkan bila baca buku ni..lagipun, bila baca buku ni, mcm kita dengaq dia bagi ceramah jugak la..

wpun dh 2 minggu aku beli, tp pg td baru aku ada kesempatan nk baca..tu pun masa tgh tggu nk meeting..(konon2 nk isi time boring2 kan)..
tp terima kasih Allah, dibagi aku masa tuk baca jugak..

Petikan buku itu di muka surat 55...

Suatu masa Rasulullah SAW ketawa sampai nampak gigi taringnya. (Rasulullah tak pernah ketawa sampai nampak gigi taring. Tidak serupa kita ini sampai barang dalam pun nampak). Fatimah Zahra pun bertanya : Tolong beritahu, mengapa kamu ketawa?


Rasulullah kata : Aku ketawa Fatimah - orang munafik di hari kiamat, Tuhan tanya kenapa tak sembahyang? Dia munafik, dia tipu Tuhan sampai kiamat pun dia tipu lagi. "Eh, sembahyang. Malaikat salah tulis. Saya sembahyang".

Allah kata : Iyakah salah tulis? Mari, tutup mulut dia.

Setelah mulut dia ditutup, kaki dia bercakap, tangan dia bercakap. Itulah - Alyauma nakhtimu 'alaa afwaahihim... Anggota badan kita sendiri, adik-kakak, bersaksi atas perbuatan kita di hari kiamat. Cuba fikir - tangan yang kita hari-hari bubuh krim, hari-hari potong kuku, hari-hari pakai cincin, esok akan bercakap kepada Tuhan, apa yang kita usaha, apa yang kita lalai. Bimaa kaanu yaksibuun.

* buku ni pasai tafsiran surah Yaasin, kadang2 kita baca ja Yaasin tiap malam jumaat ka, tiap hari ka, tp kdg2 kita xpaham..so, Dr ni bagi ayat mudah la nk bg faham..betapa Allah itu Maha Berkuasa..kalo jumpa buku ni, beli dan baca la, xrugi..:)

2 comments:

Ibu Alia Kaiyisah said...

Cik Ah,
Kalau tak keberatan boleh tolong carikan buku tu utk saya?. Minat sangat nk baca...

cik_ah82 said...

insyaAllah, boleh..
kalo saya jumpa kat mana2, saya belikan..nk pinjam baca dulu pun xpa..saya ada vcd dia..tp mmg best la buku ni..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin