Followers

Wednesday, August 26, 2009

sebat menyebat.


isu sebat menyebat ni dh jadik isu nasional kekdahnya..
hmm..aku pun xpasti nape ramai sgt mendebatkan isu ni..
n ada antaranya cakap men hentam keromo je.
dh berkali2 dibgtau, sebat sivil n syariah sgt berbeza.
atau mungkin perkataan sebat tu yg membuatkan dorang sume melatah?

kalo dlm syariah, org yg nk merotan tu, angkat ketiak pun xbley.
aku ada borak2 ngan adek aku semalam bila isu ni makin dipolitikkan.;)
agaknya nk suruh bapak aku mai sebat kot..hehehe

org sibuk2 cite sal sebat, aku pun nk cite gak la aku kena sebat a.k.a rotan a.k.a libas..
ngan sapa lagi kalo bukan bapak aku.
dalam kami ber5 adek beradek, aku la yg paling banyak kena sebat ngan bapak aku.
tak terbilang rasanya.
1st kena sebat aku tatau umur bape, 7 thun kot, tp last masa aku form 3 or 4 la kot.
skang ni kalo kena sebat lagi tatau la den.hehehe

puncanya?
sume salah aku la.
aku bukan baik sgt pun, nakal je..tapi xdela jahat bebenor.
aku slalu kena sebat sebab:
1. lambat semayang( yg ni sume adek beradek kena), dok asyik melangut tgk tv.
2. pura2 semayang. (amek je wuduk, tp masuk lam bilik dok diam je..huhu..)camana bapak aku detect ntah
3. xsemayang langsung. xdak alasan, degil kekdahnya.
4. aku dulu penah bohong ngan bapak aku sebab aku beli majalah hiburan guna det skolah. tp aku kata aku pinjam dr mber aku. so, siaplah habuannya.
5. balik umah lambat..dulu kan men polis sentri, sampai maghrib pun ralit lagi men.kui 7 bapak aku dh kunci umah..sebelum nk bg masuk, kena sua punggung atau tapak tangan dulu amek hadiah.
5. lain2 yg aku xingat dh..

bapak aku ada 5 rotan, tp skang cuma tggai 1 ja..beruntung tol adek aku yg bongsu tu, xbapa nk kena penangan rotan yg aku kena dulu. hampeh. ketebalan berbeza antara rotan2 tu..ikut jenis kesalahan.

tp yg paling nipis tu la yg saket sgt tu. bapak aku kalo sebat, kompem dia angkat ketiak pnya.
dah kena, mengeliat satu badan.
tp aku dulu suka bagi bapak aku panas hati.
pukulla banyak kali pun, aku xnangis punya.
konon hati keras.

dh habis kena rotan,aku lari masuk bilik mandi, ajak adek n kak aku masuk skali, tgk birat belakang badan n bontot. siap suruh kira lagi birat tu. kalo kurang dr hari sebelum, siap gelak lagi. aku rela tadah bontot coz kulit kat c2 tebal lagi kot.hahaha

tp time nk tidoq, baru start nk menangis. tp xlama. sat ja. coz susah nk tido terlentang.

dulu.
jangan kata 6 kali kena sebat, berpuluh2 kali rotan tu hinggap kat badan aku.
dari setebal rotan, sampai ke paling nipis.

tp time tu, xdakla pikiaq nk lari dr umah pun. tatau nk lari mana pun.
coz sume tu salah aku pun.
dh salah, kena la time hukumnya.
samada nk blajaq ka dak dr hukuman yg kita dapat.
mcm aku lambat sket nk insap, tu yg rotan bapak aku sampai nek lunyai.

so, balik pada skang, si pesalah pun redha dikenakan hukuman, nape la org len sibuk terlebih.
fahami dulu hukum syariah ke atas wanita tu camana..
aku patut berterima kasih ngan bapak aku coz rotan aku dulu..kalo dak, aku xdakla belajaq dr kesilapan (walaupn agak lambat..hehe)
aku xpenah pun marah dia coz pukui aku dulu..kalo dak, mungkin aku akan jadi lebih liaq..

p/s: aku cuma berdoa, bila aku ada anak nnti, jgnla susah sgt didik dia mcm bapak aku didik aku dulu..ye la, zaman dulu, len..nk compare ngan skang len la lak kekdahnya. cuma aku harap anak aku xdak la degil cam aku.heh:)



6 comments:

purple_lav said...

dulu penah kena sebat ngn abah guna hanger sbb tak p semayang..hehehe.cik ah kita pun penah wat gitu gak, amik wuduk pastu duduk diam dlm bilik..hehehe.tak der pekdah lgsg..skrg abah dh segarang dulu lg. untung adik bongsu.

cik_ah82 said...

fiza:
ek?
la, ada jugak rupanya sama pesen..
mmg xde pekdah langsung bila pikir2..
ntah nape dulu malas sgt nk smayang..
dulu pikir smayang sebab ikut cakap mak bpk je kot, amek wuduk pastu dok diam..agak2 cukup bape minit, kuar balik..hehe..klakar bila ingat..:)
p/s: yup, bapak kami pun dh xgarang sgt cam dolu.

MuMMy 2 Haqq said...

banyaknye rotan..sampai lima..

puterikurekure said...

hehehe. banyaknya kena rotan cik ah. degil nooo...
:)
kite pon banyak jenis rotan, banyak jenis tali pinggang, banyak jenis hanger dah kena. sebab tu kot skang ni kite2 jadik orang ek.

cik_ah82 said...

mummy2haqq:
banyak akak..tapi skang dh tatau bapak buang ke mana..huhu

intan:
tu la..kalo dak, skang ni merempit agaknya..heheh..

~0~ said...

wahh...aku penah kena abah punye sampai nangis...huhuhu...

cikgu..aku lari..hahah

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin