Followers

Friday, April 16, 2010

lagi makanan adib.;p

banyak entry aku nk wat nih..huhuhu..(bajet blogger yg tegar)
tp aku tunjuk dulu makanan adib mggu ni..hehe
p/s: aku blog kan pasai makan adib ni tuk rujukan aku n mybe ada kawan2 nk share jugak kan..
so, nnti adik adib aku bley rujuk sini gak..hehehe..wpun xdela spesel mana pun, tp still lagik air tangan mak..hehe

masa kat sarawak, aku bagi adib makan bubur nasi+brokoli+carrot..adala dalam 2-3 hari kot dia makan tu..
pastu masa dia masuk spital (nnti la aku cite sal tu eh, xde mende pun)..
xsempat nk tanak nasi, aku bagi puri kentang+carrot+labu sket..blend je sume bagi kat dia..
(semua tu xsempat nk snap gambaq)

pastu 2 hari sebelum nk balik aku bagi bubur nasi+labu+sawi+carrot sket je..hahaha..amek ko adib, semua mak main campak2 je..janji sedap kan..heheh
~haaaa..ni dia bubur nasi +labu..ni so far paling feveret adib ni..cepat je dia abiskan..sampaikan kalo amri lambat bagi, mulala dia melalak..camna xlambat, dia men telan2 gitu ja..gulp2 bunyi haa..so aku rasa mybe dia suka labu kot coz rasa dia kan cam manis2 sket..nampak bintik2 hijau tu la sawi..kalo blender sawi xhancur sangat, skali ngan urat2 sayur ada..so, tapis la..kang tercekik kang budak tu..~

~ni lak bekal adib untuk hari ahad - selasa mggu ni..aku masak sekali tuk 2-3 hari ye..harap maklum..heheh..
tp asingkan la nasi satu bekas, n puri 1 bekas..
bila nk masak pagi2 tu, campurkan je la..pastu aku tapis..
ni bubur nasi + bayam (yg daun laker ungu2 sket tu) + carrot (nak habiskan) + epal hijau sket
senang je, rebus je semua menda alah tu, pastu blend, boh lam bekas, simpan dalam fridge..siap.hehe
so far alhamdulillah, abis adib makan kat nursery..siap mak dia soh bawak lebih sket..so, tuk 2-3 hari punya bekal, aku selalu masak nasik 2pot lebih.

~ni lak bekal adib tuk rabu-jumaat..sekali lagi aku masak labu+ carrot..yg ni pun adib makan licin kat nursery..
aku wat kasar sket, coz adib dia mcam xsuka yg lembik2 sgt..dia nk belagak ada gigi 4 batang, nk tunjuk la bley ngunyah gamaknya..ketap2 gigi dia mcm terer kunyah..ni pun xde la kasar sgt pun, sedang2 je..

so, tuk minggu depan aku tak pikir lagi nk masak apa..ingat nk wat bubur ikan lak kot..dh lama xwat..tp nk campur ngan brokoli sket..ni asyik campur carrot je aku ni..hehe..

so far adib makan 3 kali kat taska..tp last makan dalam kul 4..so aku kalo bley xnak la bagi lagi bila balik, nyonyot nenen dah la..nk kasik stimulate kan..tp bila balik, semedang je budak ni nk mamam..kadang2 aku bagi puri pisang je sket..huhu

pastu susu dia dh xabis..skang kan aku bagi 4.5oz x 5 botol..so, mesti ada lagi belen dia bawak balik..start hari ni aku bagi 5oz x 4 botol..nk tgk camana dulu..

p/s: tuk semua makanan kat atas ni, semuanya blend je..rebus n blend..so aku tak snap la langkah2 membuatnya..hehe;)

5 comments:

c.I.d.A. said...

resepi ang ni sgt menarik dan berkhasiat...thanks for sharing....

cik_ah82 said...

shidot:
aik, anak ang mkn camni lg ka?ka ada dorang lg dlm perut?hehe

aien said...

sye amik yek resepi inih hehe mau dbagi pde farzana...labu mmg sodap hehhe

c.I.d.A. said...

hehehe, utk makluman ang anak aku xdan nk merasa makanan cmni, kecik2 xmo mkan...minum susu je,umo setahun baru nk makan...dah setahun makan nasi cam besa je la....xdak puri2 ni...

cik_ah82 said...

aien: silakan..hehe
shidot: ya ka?eisya mmg xmo makan ek?seb bek badan dia nek elok, xla kuruih sgt..xpa2, next baby la..hehe

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin