Followers

Tuesday, January 5, 2010

tiroid itu..

sambung yg lepas ek..
oh, sebelum tuh, aku nk wish salam tahun baru 2010 kat sume..acila kan, ni baru 5 hari masuk tahun baru..;)

pasal tiroid aku tu kan..
besala kan, jenuh weh nk tggu masuk jmpa doc..padahal kalo ikut no aku ngan no yg tgh menunggu, xde la jauh sgt pun bezanya..time tu dh la aku xbawak pam..waaaaaa...seksa nya jiwa..sakittttttttttttt weeyy lambat pam..
dh rasa ala2 pamela anderson pun ada..kuangkuangkuang..
sabaq cik ah..sabaq..

after dah lama tggu (3-4 jam), baru doc panggil..luckily aku dapat doc yg sama yang rawat aku sebelum aku pegnen lagi..dr azianey..
'camana, awak dh sehat?eh, awk dh bersalin kan?berjaya jugak ek awak mengandung..'
haaaa..motip dia kata berjaya??

ye la kan, dulu masa aku kata aku nk pegnen, dia cakap kalo tiroid susah sket..kena pantau tu la, ni la..mcm2 ar..so pas aku 'berjaya' pegnen, dn dh bersalin pun, aku kena follow up check kat klinik rawatan utama la lak..
pastu dia bla..bla..bla..

'doc, kalo sy ada tiroid ni kan, sy nk fully bf xpe kan?xde kesan kat bby sy kan?'
dia geleng aje..
'u dun need to worry..tu yg terbaik..'fuhhh..legaa..

'awk ada rasa simptom2 lagi x?jantung?shaking?'
aku angguk aje..
'sy rasa heart beat sy dr dulu lagi mmg laju je..tp tgn saya xdela shaking sgt doc..kalo sy super kalut, baru shaking kot..'hahaha
'xpe, kita check.."
hmmm..jantung laju la..130 p/m wehhh..padahal aku dok relax ja..
pastu dia check kat leher aku, tiroid tu still aktif..
aku kena hyper ye..
doc ckp aku grave disease, so aku pun seacrh kat tenet menatang apakah itu..

Graves' disease is an autoimmune disease. It most commonly affects the thyroid, frequently causing it to enlarge to twice its size or more (goiter), become overactive, with relatedhyperthyroid symptoms such as increased heartbeat, muscle weakness, disturbed sleep, and irritability. It can also affect the eyes, causing bulging eyes (exophthalmos). It affects other systems of the body, including the skin, heart, circulation and nervous system.

Graves' disease may present clinically with one of the following characteristic signs:

* sumber pakcik wikipadia..

yaaaa..so far aku xde la mata terjojol, n tidoq aku pun terganggu dek kerana adib je..tp yg jantung laju tuh, mmg la..huhuhu..so, ada org tnya aku awat aku kurus ja tp melantak macam jin..mybe tu la sebabnya..wakakaka..

cumanya last masa aku check, level t4 aku dh ok..
cuma yg aku frust tu, dia cakap grave disease ni susah nk ilang..mybe akan amik masa yg amat lama..

'bahaya x doc?'
'hmm..xla, tp leceh coz kita kena la maintain ubat xnak level tu tggi lak..'

haihhhhh...

xpela, dugaan..
so doc suruh amek darah tuk test n tgk result tu lagi 2 mggu..
aku pun merayu la kat doc tu mintak dia amek kan jugak darah aku..sangap oo nk tggu pi amek darah kat tmpat len..nsb bek ari tu mood dia bek, so dia yg amekkan..aku juz bawak darah tu pi boh lam tong ja..:)

so..itula..aku rasa nnti akan berulang lagi tragedi menunggu lama..aku kena slalu wat check up la pas ni..ingatkan dh xpegnen ni jarang la menjenguk spital..rupanya nan ado..huhu..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin