Followers

Friday, February 25, 2011

semangat tengah membakar.

salam pagi jumaat semua..
ye..sekarang ni aku dalam mood membakar sesaja..
hati terbakar pun ada!huhu

alkisahnya, kat umah aku dh lama oven ni bersidai..tapi bersidai je la, kumpul habuk sawang kan..ni hadiah kawen along aku bagi..dia tanya nk apa, aku cakap aku nk microwave, tapi dia kata time tu oven ni murah, dia bg la barang yg aku xmintak padahal dia dh tanya..sabo je la..hehe..
makaceh no long!

tidakla begini rupa oven ku, rupa dia yg mcm old skool sikit tu, tp janji jenama sama..hihihi..

so, bersidai je la kejenya..ada la sekali dua aku guna, time tu aku buat shortbread cookies kot masa aku pegnen adib..pastu terus la dia 'lena' kat situ..sampai la masuk 2011 ni, aku tergerak ati nk guna blik khidmat oven ni..sian dia kan..

so, oven yg dulu dok atas kabinet dapo, aku mintak amri turunkan..dh dok bawah, semak mata memandang sebab dapo kecik kan..nak tak nak, aku kena guna jugak!so, bermula la semangat pembakaran aku..hehe..

aku pun cari le resipi yang senang2 baitu sajork..nk test2 je kan..

so, inilah hasilnya dari pembakaran tersebut..btw, thanks to kak yong, aku siap tanya dia kalo nk bako nak guna both ke, top ke, bottom kan..agaknya kalo adib bleh cakap, dia pun tau jawab!hahahah..

ni gabo aku xingat bila, tp dalam bulan 2 jugak la..
mula2 cubaan pertama aku buat home made pijja..hehe..tp guna roti gardenia sajork..

yg dlm gambo tu nampak je rentung sikit, tp sodap oo..adib suka, laki aku suka kira ok la tu kan..yes2!

dh start buat ni, terus gila lagi nk membako..buat lak muffin yang senang..macam men masak2 gitu..maka terhasil la..
ni sebelum proses pembakaran..aku men hentam keromo saja..kismis tuk adib tp ku bedal jugak.
dh jadi kembang semangkuk..aku dh buat ni 2 kali dah..aku besanya akan bg kat laki aku rasa dulu, dia kan pengkomen tegar..kalo dia kata ok, sejuuuukk ati..hehe..(biarla mohong pun kan)..tp yg 2nd time dia komen awat xgebu muffin ni..aku rasa sebab aku pukul xcukup kembang kot..penat tangan kan..mintak hand mixer xdapat2 lagi ni..;p..xkesah la, wat2 kudap time adib mintak ngap kan..

kali ke 3 lak aku buat puding roti bako..dh lama gila nk try buat puding roti ni..1st attempt menjadi sebab laki mak suka okeh!hehe..mulanya aku ingat dia xsuka sebab roti2 ni bukan makanan ruji dia kan..hehe..tgk2 habis separuh loyang..hehe..buat lagi 2 kali..tp semuanya aku lupa nk snap..lebih kurang ala2 ginila..
gambo ni aku gugel je..tp cenggini je la rupenya lebey kurang..hehe..sedap, cepat dan mudah saja..hehe..

semua resipi di atas aku amek kat myR je..makaceh ye!

dan last semalam aku terintai blog kak hana..tertengok dia buat brownies pulak..dh terliur nk buat..bukan nk makan lagi, baru terliur nk buat je..so, apa lagi, malam tadi aku pun godek2 buat le brownies ni..sat ja pun!jeng2..jeng..ni la hasilnya..sifu, sila tgk!hehe
hasil dr pembakaran..i like!
ni tapau bawak pi ofic..
tapi kan..sentap ok..sob2..sob2..sebab tu la aku kata hati terbakar!wuuaaa..
pasal brownies ni la aku emo..ntah apa2 la..sabo je la..

aku kan kalo buat mesti nk bg laki aku test dulu..so, pagi2 ni, dh siap masuk dlm bekal, simpan dlm fridge sket, ada la lagi sepotong dlm loyang tu..pastu aku pun sua la kat amri..
'abg, habiskan satu ni je..xmuat bekas dah'..

ye la kan, mamat jenis xmakan pagi2, tp aku nak jugak dia rasa pagi2 buta tu kan..
dia kata la, nanti2 la dia makan..
pastu aku paksa lagi, ala amek la..dia cakap nnti2 la, simpan dulu, nnti dia makan..paksa2 org makan lak kan..

terus ai sentap okeh!meleleh air mata syahdu di pagi jumaat ni..apa la, kot ye pun jaga la ati pompuan mengandung ni..bukan tatau, pompuan memboyot ni benda xsensitif pun leh jadi meraung gila babeng kan!huhu..tipu sunat pun takpa, tamau makan amek je la sepotong tu, pastu buang mana2 asalkan aku xnampak pun xpa!janji amek..huhuhu..sob2..terus hati ai bermuram durja ni..padahal bukan mamat tu xmau, dia suh simpan dulu, tapi ati kecil ai pecah berderai tau..huhu..cepat pujuk neh!

seb bek ada bujang penyelamat keadaan..bg kat dia terus ngap sampaikan aku nk rasa sikit pun xbg..wpun ada efek ala2 kedekut disitu, tp puas ati aku sebab dia tekun makan..perut mcm ni mak suka..biarla kalo adib rasa mcm xsedap ke kan, tp adib makan..sejuk ati mak..tp still jugak ai sentap bila pengkomen tegar xsudi amek..sob2 lagik..seb bek kak ira oficmate sudi jadi pengkomen..huhu

takpe, itu xmematahkan semangat ai untuk membako lagi..kita bako je..kita bako lagi..huhu..

9 comments:

Mek Rose said...

ehehe akak pon ade gak teringin nak baking balik
tapi tak terbuat lagi..cam bes je pizza tu tapi laki den tak suko

alahai siannye mak yong..
suami akak lak..if offer makan nak suh rasa tak penah tolak..if tak sedap pn dia cakap sedap..

takpe che ah..jgn sdih na..ati mak buyung mmg cepat no terasa..uhuhu

cik_ah82 said...

kak rose: hehe..besala, ati rapuh gitu..hehe..tamau sedih2 dah!heeh

AMIIZAA@Mieja said...

sedapnyaaaaaaaaaaaaaaaaa...nk cikit

cik_ah82 said...

kak mija:
meh la amek kat sini meh..hehe

mieoney said...

ibu mengandung mmg sensitif terlebay...rajin gak ang membaking...hehe sila lah berusaha lai...nnti buh ler gbr buleh share2..

cik_ah82 said...

mimie: tggu aku try alunan kaseh ang plak..hehe..weh, tp tu kalo xguna mixer xpa ka eh?aku xdak hand mixer la..huhu

hana said...

salamualaikommmmm.. cekgu datang nehhh bwk tipuware skali! muekekekekek... lorrrrr kok gtu skali laki mu itew! meh sini aku rotan.. biasa dier kecikkan ati bini! wakakakakakaa.... sori mek gurau jer..hihihi...

jadik sangat dah tuhhhh... spoloh bintang buat makyungg! nanti bako2 lagik eh... laki mu tak nak makan xpe..nnti akak tulun makan kan...

*akceli kadang-kadang laki akak pong gtu juga..dier kata simpan dulu.. kdg sampai sudah dier tak makan! tuh lg sorang nak kene rotan! wakakakakakakaka

afni+hafiz=dani said...

hehe..xpe la.saba je la. lelaki mmg mcm tu..tempted tgk puding roti..uh uh

cik_ah82 said...

cikgu hana: hehe..makaceh cikgu!hihih..nnt2 kalo ada resipi yang senang2 tepek lagi..tgh rajin nk membako ni..hehe

dani: jom2, kita bako..;)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin