Followers

Wednesday, December 8, 2010

Tawakal ja dan bersyukur..:)

salam..

hmm..banyak ni nk cite, mostly xtvt masa cuti2 baru ni la..tp gambaq suma ada kat amri, so kena perap sat yg tu..

kali ni nk cita pasai susu ku..huhu..sadissss..:(

sebelum tu, tgk la peti ais aku yg dulu penuh meriah dengan stok2..
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
nk jugak buat titik2 ni kan, perlu ka..?hahaaha..xkira, nak jugak!
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
taraaa!


sedih kan?sedih kan?sedih la..ni gambaq pagi tadi aku amek masa nk siapkan bekal adib..
ada 7 ketui ni ja ha..ni bertahan sehari setengah ja la kalo aku xpam hari ni..
huhu..menakutkannnnn..
sok bg lagi kat adib, tggaila dalam 2 ketui kot..huhuhu..

pastu..
adib minum susu moo2 lak ye kat taska..
tp kan, sebenarnya, aku merasakan..chewah..
aku xperlu pun bg susu fm kat dia..
aku dh tanya kauselor laktasi, ada yg cakap lebih elok kasi susu segar dr susu tepung sebab susu tepung menjalani proses yg sangat panjang dr cecair tuk jadi tepung (mcm kita blajaq sains dulu) dan dalam pada tu ada nutrien yg ilang compare ngan proses susu segera.

ntahla..

tp aku dh bg pun susu fm kat adib semalam. try n error.kawan ofc aku bg susu perisa madu tp still kaler putih la kan.so bila aku bg kat adib, automatik dia reject bila susu tu masuk mulut dia sambil mencebik2 cam xsedap.huhu..aku agak la mybe sebab dia konpius kot sebab kalo dia minum kot botol susu kaler putih sebelum ni adalah susu aku, jadi bila rasa len, dia reject la..

so, aku n amri pi la tesco..
1st time aku masuk dan tenung satu2 susu yg ada kat lorong susu tu la..
rasa kelakar pun ada.bukan apa, sebab kami macam blur ja.
dan terus promoter mai tanya..
'cari susu apa ye, try la susu X ni, bagus sebab ada immune system dan susu ni adalah satu2nya yg mengandungi pelindung untuk anak drpada batuk, demam dan sebagainya.'

'try la susu ni.susu ni mengandungi bakteria baik yg dapat membantu sistem penghadaman budak..mengandungi AA,DHA,AAA,taurina, omega 3 dan pelbagai lagi..bla..bla..bla..'

'tak nak tukar susu ni?isi borang ni utk jadi ahli dan boleh lihat kat brochure ni perbandingan ant susu X dengan susu Y. sebelum ni bg anak minum susu apa ye?'

susu badan. 100% susu saya.

ooooooooooo...hmmm..

aku menunggu kot2 dia akan kata, xpe, susu ni lagi baik dr susu badan kerana mengandungi XXX,YYY, dan ZZZ..tp takde..Ya Allah, bersyukurnya aku..wpun dalam sedih tapiii..alhamdulillah..

adalah depa tanya sebab apa nk beli ni, then aku ckp sebab aku pregnant. n ada yg cakap bila pregnant tak boleh bf anak! terus promote susu tuk mengandung lak kat aku..aiyoo..:)

oooo tidak, susah rupanya beli susu ni kan..serius. tp biasala, dh namanya promoter, mestila promote barang dorang yg bagus.

masa kami dengar penerangan tu, aku tersenyum je..aaaah, alangkah bagusnya kalo aku terus je stay dpt bg bekal kat adib.mesti xpayah2 pening..

sebenarnya susu bukan lagi diet utama, cuma aku sebagai mak kena kreatif tuk pelbagaikan makanan adib sebab adib dh boleh merasa semua makanan.dan makanan yg dia amek perlu cukup kandungan nutrien je.(fakta aku baca kat tenet) so, katakan aku amek susu X, dia cakap cuma 2 gelas sehari dan kalo 3 lagi baik..segelas mungkin dalam 200ml, kalo kat taska adib mungkin amek 2 botol je. maka maknanya cukup la ek?dan kat umah adib direct je ngan aku..aku terpikir, adib boleh dapat kalsium dr makanan pejal yg dia makan. ntah. eh, tp ni pendapat aku yg pening2 ni kan. aku rasa sapa2 yg fully bf tau camana perasaan aku masa ni..

tp sekali lagi, utk yg ni aku rasa aku xleh selfish cakap xnak sangat bagi adib susu kan. sebab kat taska dia tgk kawan2 minum, dia mgkin nak. aku pun tatau lagi sebab xtry lagi. tggula stok habis aku akan tanya pengasuh camana keadaan dia. ada mak yg bg susu segar je kat anak, tu semuanya balik kepada pilihan masing2 la kan. so, mybe ni pilihan aku.

buat masa ini.

harap2 bila masuk 2nd tri susu aku jadi normal balik. :)

sekarang?
tgk laaa...
ni sekali pam, dapat banyak ni tuk 2-2 belah. tu pun syukur ya amat ada jugak keluar.
kata aku pam kui 10 dpt banyak ni, kui 2-3 dapat 1oz. serius mmg down aaa..tp mmg dijangka la 1st tri mcm ni..

aku pasrah je la..

silap aku sebab aku xkumpui stok banyak2 kan. kalo dak xdak la nk meligan camni..
tp apa2pun, aku bersyukur Ya Allah kerana dengan limpah rahmat-Nya rezeki adib tuk menikmati susu aku ada selama setahun 3 ni (utk stok ) dan insyaAllah dengan izinMu Ya Allah akan berterusan sehingga masuk 3rd tri yang mana masa tu (dr pembacaan) aku rasa adib sendiri akan let go snrik sebab time tu susu akan develop jd kolustrum (di mana rasa yg agak pelik tuk adib sehingga dia lepas snrik)..ntah, tgk la adib camana nnti..

yg penting, dengan izin Allah jugak, aku harap niat aku nk nyusukan adib n adik dia selama mana yg boleh akan dimakbulkan Allah dan dipermudahkan..amin..insyaAllah..

tp kan..laki aku la..en amri tu..masa mula2 dulu aku nk fully bf, bukan nk bg support sangat..kadang2 wat tatau ja. berjaya atau dak, belakang kira. tapi, dh la ni aku nk bg susu fm kat adib, dia pulak yg beria wat ayat kesian..'siannya adib, mak tak bg susu dah ek..mak tak mau pam dah kan.."

dok ulang ayat tu la..tak ke lagi stress aku..huhu.ke sebab duit dh nk melayang kat susu tin bang?hehe

*harap jangan salah faham ek..ni hanyalah pendapat aku semata2, kalo ada yg rasa susah nk terima, maaf ek..* :)

11 comments:

pizet said...

be strong cik ah...at least adib masih lg boleh merasa susu mak dia kami dah stop dah...huhu nak bg try susu ni memang susah gak macam2 dah try campur milo pun penah tapi last2 syauqi blh minum dugro coklat kalau plain, madu memang dia reject agaknya coklat tu x rasa sgt susu moo moo tu kot...x pun bg la susu fresh lg ok kot dia minum...tapi selagi boleh breastfeed baik continue...

Anonymous said...

salam. saya silent reader awak. cuba awak tgok kat blog http://www.sarakids.com/blog/ ni.

kalau tak silap saya blogger ni menyusu ketiga-tiga anak dia yg umur setaun sekali. lagipun dia kaunselor laktasi. cubalah jenguk. hhmm ni cuma pandangan ja..

saya berharap awak dpt teruskan bf anak awak. semoga berjaya..

aNiS tHe BumbleBee said...

anak anis bf smpai umo setahun lebih ja...sedih...sedih...

tp dia xmau susu tepung langsung.So,mmg minum fresh milk.

hari2 blend sayoq sawi,carrot,kurma dgn nasi.kdg2 tambah ayam/ikan.harap2 cukup laa zat dia dpt.tapi hasil dari dok blend2 tu,smpai skang ni dia makan sayur.ratah semangkuk rilex ja.lega skit rasa.slalu budak2(bukan kata budak2 aih,mak dia pon sama) xlalu nk mkn sayoq.hihihi!

mieoney said...

cik ah klu dh takder cara hang terpaksa bg adib minum susu tepung gak apa kata bg dia dlm botol yg pki straw tu..in case lah dia tolak susu dlm botol susu tu...sbb hang nak bg waktu kat taska jer kan...klu kat umah still direct bf ek...

apa2 ponx aku doakn semoga berjaya terus bf kan adib... (^_^)

AMIIZAA@Mieja said...

sarah,

walaupon susu sikit, mesti menten pam ya, jgn down...yg penting sara kena makan utk 3 org, (sara, babydlm peyut+adib, kena minum susu byk,kalsium, obimin.

Kalaou susu semakin hari semakin merudum,terpaksalah redha...tp bf secara direct jgn dihentikan sampailah adib dapat adik baru, nanti boleh share hasil ebm baru plak, cuma bila hasil pengepaman sara dapat pam utk hari nie, bekalkan kenesery disamping tu kalau tk cukup barulah topup FM.

MISI UTAMANYA: mesti pam, ebm tetap bekalkan jugak dan jgn putus bf direct sampai ada adik baru.

Kmieja dulu pregnant balqish masa ali dah nak cukup 2tahun, alhamdullilah nasiblah stok ebm cukup, ali menten menyusu bf sampai usia dia dlm 2tahun 5bulan lebih, masa tu balqish dalam 6-7bulan dlm perut kalau tak silap akak...lepas dari 6-7bulan tu akak latih dia isap botol, mula-mula susah nak terima tapi lama kelamaan sebb tgk kakak minum botol, dia pon terikut...makin hari susu akak pon kering bila dia isap susu dah semakin sikit..masa tu dah 8-9bulan. Gynae akak kata tak der masalah menyusukan masa pregnant...

cik_ah82 said...

pizet:
insyaAllah, masih lagi continue..cuma stok la prob sikit..tp xpela..kami try mana yg boleh..:)..thanks..hehe

anon: sapa ni ek?
saya mmg dok follow blog sarakids tu..saya tau dia direct bf anak 2nd dia, tp dia bg fresh milk..tp xpela, semuanya pilihan kita kan..:)

anis: btoi2..kawan kami pun xsuka makan sayuq..baguih la budak suka makan sayuq, kulit canteeekkk..hehe

mimi:
thanks weh..dia ok minum kot botol..hehe..semalam aku dh try bg susu coklat..:)

kak mija:
eii..lama tau tggu pendapat kak mija..mmg org tertunggu2..hehe..tima kaseh kak..rasa semangat lak..tp bekal adib dlm freezer dh xcukup la..:(..tp still menten direct la..

kayzie said...

hukk..faham perasaan akak..tatau nak kasi nsihat coz kmpem akak lbh mengetahui..yg pntg semua tahu apa akak wat semuanya tuk kebaikan adib n bb..smoga akak n family sihat2 sll n bnyk2 doa moga ALLAH tnjukkan yg terbaik tuk akak..

Anonymous said...

tahniah pregnant..yelah kan..semua ibu pasti nak bagi susu ibu..
goodluck dear..tapi breastfeedn and pregnnt and the same time insyaAllah possible bleh baca link ni http://everybodylovescery.blogspot.com/2010/12/menyusu-dan-mengandung-pada-waktu-yang.html

cik_ah82 said...

cery:
tima kaseh..
saya bukan xbf, saya stop pum je..direct masih lagi, saya tak risau pasal tu, insyaAllah..:)

susudalambotol said...

Ya Allah hai. Banyaknya susu!

cik_ah82 said...

hidd: banyak?dah xde dah dalam freezer skang ni..:(

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin