Followers

Monday, March 18, 2013

Perasaan

Aku rasa tiap kali membawak budak aku mesti berlegar dgn perasaan yang sama.perasaan yg bcampur baur tiap kali suami outstation.

ok sebelum pi lebih jauh,ni hanya perasaan aku dan situasi yg aku alami.aku xkisah kalau ada org yg lg teruk dr aku i.e suami dh tak de,kena tggal dgn suami xbalik2. ni ceqhita aku.haa gitu..

aku masih ingat masa mengandungkan adib mmg aku sgt emosi bila suami kerap outstation.mujur masa tu aku tak de alah.then dok sorg2 balik umah suami tak de jadi layan tv je la.atau layan buat apa yg rs seronok.cth masa tu aku suka mengait.jd masa tu terisi sampai suami balik.then pernah 'berdebat' dn suami time dh sarat mintak dia jgn keluar lg.masa tu masing2 ada hujah sendiri iaitu 'tlg la faham situasi/keje saya mcmni'.. nak tak nak aku kena amek cuti awal duduk kt kg so apa2 jd ada org tggkan.

bila mengandung kali kedua,benda yg sama jgk tjadi.bkn bmaksud aku xfaham atau buat2 xfaham keje suami mcmna tapi aku rasa emosi masa.mengandung buatkan aku ni kdg2 tak boleh nk fikir org lain.aku rs aku tgh mengandung + nak jaga anak sorg2 jadi dia kena faham n btimbangrasa dgn aku.aku xpeduli kalau bajet @ expenses ckup ke tak janji tlgla kesian pada aku yg dh nk beranak ni..jadi masa anak kedua emosi lg teruk sbb masa tu dah xde masa nk layan 'me time' sbb klu penat pn ada anak sorg yg perlu jaga. lg tmbh emosi bila dh nk dekat bersalin pun kena tggal lg. jd amek lg cuti awal ddk kt kg wpun dua2 anak aku keluar lmbat.

jd yg ketiga ni aku dah tak nak jd mcm dulu.kesian anak dlm perut emosi mak asyik xstabil je.aku just ikut flow.ok suami kata kena keje luar lg jadi biarlah.keluarla cari rezeki halal utk keluarga.dah.mmg.tu.keje.dia. wpun kali ni alah yg teruk dan badan mmg flat tp aku lawan jgk. emosi mmg emosi jgk sbb mmg ppuan kalau dh letih mmg jd lain mcm. tambah emosi pulak kalau suami ckp kawan dia xdapat nk keluar sebab isteri kwn dia pn mengandung. adakah dia xnampak yg aku pn pregnant? adakah sbb aku ni nampak kuat dan independent maka dia tak risau? ok sedih disitu.

aku bkn xtau @ xfaham yg suami keluar keje pn dgn serba salah dan risau tambah2 lg aku alah n budak2 makin lasak.aku cuma ckp dgn dia satu je.tak kisah la dia nak keluar kerap pn masa ni tp aku dah 8 blan nnt tlgla jgn keluar.skrg pn aku dh xlarat apatah lg masa tu.lucky time tu ramadhan dan mmg dia xkeluar.aku hrp kali ni janji ditepati.aku xnak amek cuti awal lg dan ingat kali ni nak keje sampai sakit nk bersalin.huhu

satu sebab aku tak suka bergaul dgn jiran terlebih ramah bila ada yang tanya "suami keluar giliran sebelah sana ke?"..mmg tak sayang mulut kan tp nak salahkan pn xboleh sebab dlm sebulan mmg keluar selang seminggu @ dua @ weekend. tp nak tak nak emosi mmg lg la tganggu. tp wat derk je la n fikir ada laki bini yg lg teruk mmg dok jauh n jmpa pn susah kan.aku bersyukur sebab adib dah besar dan mula faham keje ayahnya.aku lebih suka cerita dgn dia sbb dia mcm layan je cerita aku.kalau aku nak nangis, mesti dia akan duduk sebelah @ baring kt riba & cakap " kenapa mak ni..sakit ke?..mak penat ke?..then bila aku cerita yg aku penat ke @ saja usik dia kata adib n adam la xnak dengar cakap mak.tak kesian kt mak wpun mak ckp jangan.. dia akan dengar n balas balik cerita n akhirnya buat aku senyum n hilang penat..tak kisahla bila aku cerita tu mata dia tgk tv toystory tp aku rasa lega.;)..

cuma nasihat buat suami2 yang dlm situasi mcmni;
jgn amek kesempatan atas isteri yg ditinggalkan. anda penat kerja mcmna pun masih ada masa makan tanpa gangguan,masih boleh tidor melepaskan penat lelah sepanjang malam tnpa diganggu dgn rengekan anak.

cuba fikir isteri yg penat kerja jugak dipejabat sbb nak bantu ekonomi keluarga jugak, tgh nak makan anak bgtau dia nak berak, baru nak duduk sandar disofa lepas penat anak pulak muntah selambak, baru nak lelap mata anak pulak kencing tilam. nak tido tgk umah bsepah dgn mainan amek masa kejap kemas rumah. ye sgt klise klu kata dh jd mak mmg la mcm tu kejenya. tp komunkasi sgt penting dan timbang rasa tu sgt perlu. jgnla balik asyik mengadap gajet sepanjang masa dgn alasan penat bekerja. klise jugak tu bunyinya. bukan tak boleh tapi dari isteri xkisah jadi sakit hati plak. ok fine mmg merungut tak dapat apa2 selain penat tp kalau masing2 mainkan peranan hati xsakit hidup pun tenang.

jangan sampai - ada pun seperti tak ada.

dari saya yg tak abis2 beremosi masa mengandung

2 comments:

purple_lav said...

setuju. aku pun sama masa ngandung aleesya, emosi terlebih. asik nanges je. cuma masa ngandung aqeel aku lbh cool. cuba berprangsangka baik wpn laki selalu keluar, blk lmbt tu sumer.

dan aku pun pernah terdgr soalan2 cibai mcm aku ni bini no 1 dan ada no 2 lagi. mmg sakit hati sgt bila ada org ckp mcm tu. sama mcm ko, sbb itu aku tak suka bercampur ngn jiran. jiran kt kg lain ngn jiran kt bandar.

anyway ko kena bnyk cool. mmg ssh nk positif diri...tp nk x nak kena buat jugak kan.

selamat mengandung uols! sabar, tinggai lagi bape bulan je lg

Nurul Eiqa said...

Sama je situasi...saya dr mula2 pregnat check up smua sndri x pernah berteman hubby.. dia pun outstation 3 bln skli bru blik.. time bersaln pun dia xde.. 2 minggu lps tu bru dia blik.. sedeyh rasa tp control je emosi..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin