Followers

Wednesday, October 2, 2013

Rumahku dimasuki pencuri

Assalamualaikum..

Hari ni 2/10 rumah kami kt putrajaya ni kena pecah masuk..sebenarnya xdelah pintu kena pecah sgt pun sebab tgk pintu xde pun kesan umpil sangat..tapi alhamdulillah kami semua xde ape..

Kesahnya..malam td dalam jam 11 lebih kitorang semua dah naik atas tido dah..kitorang berlima mmg tido berjemaah..huhu..aku sebelum naik atas dh check la pintu semua berkunci..so naik atas baca la apa2 yg patut..

Dalam jam 3 pagi aku turun bawah sebab nak simpan susu yg perah sambil menyusu anas. Masa tu memang xde apa2 pun..ke memang aku xperasan sangat..sebab ngantuk ya rabbi..aku turun simpan susu dalam peti ais pastu minum air terus naik balik. Msa tu nampak je wallet amri kat dapo..

Pastu kul 5 amri bangun nak siap2 mandi n solat subuh. Aku mmg xsedar apa lagi.. Trus dia kejut aku macam nak marah2. "Pintu xkunci ke semalam?" Aku ni dah la mamai lg..xpaham pun apa yg dia cakap.. Dia turun bawah dia kata pintu kt belakang terbuka xkunci..aku dah check semalam mmg kunci cumanya takde mangga je..aku tgk wallet amri ada lg so ingat xde ape la..dia amek wallet dia pastu bukak memang ilek pocik xde satu sen pun..dah la dia baru je kuarkan duit 300 mlm td..memang ditakdirkan xde rezeki mu la bang..ni pencuri ni baik hati sikit kot..dia amek duit je..kad bank semua dia xamek..

Purse aku lak sebelum naik aku sembunyikan..dua malam sebelum aku sembunyi siap dgn wallet
amri tp mlm td aku sembunyi purse aku je..alhamdulillah dia tak jumpa purse aku..ralat lak tak amek sekali dgn wallet amri..

Pastu amri cakap laptop ofc dia hilang..aku check laptop aku pun kena kebas..aku rasa dia just carik kat bawah je..sebelum ni laptop aku tu aku letak kt atas..mujur ptg smlm aku letak bawah kalau x mesti dia naik cari atas kot.ntahla..sian amri..laptop ofc tu kompemla kena ganti kan..laptop aku xde la ralat sangat sebab dapat free..yg tak tahan tu pencuri tu masuk bilik belakang amek beg laptop tp dia keluarkan semua barang dlm beg tu mcm hard disk (tp kabel dia amek), kertas semua tu n dia amek beg je..pastu aku cari dalam laci jam aku pun kena rembat jugak..jam tu memangla murah je tp kenangan oi jam tu..amri hadiahkan masa mula2 kami kawan dulu..hadiah besday kot..dah 12 tahun
jam tu..huhuhu..tp yg nak jadi cita jam amri yg baru beli tu tak di amek lak..padahal jam tu sebelah wallet amri je..kalau tak memang menangis la amri nak menabung balik beli jam tu..hihih..pencuri ni dia amek ikut dan kot sebab ipod kat lantai dia xamek pun..mujur ipad aku tgerak hati nk bawak naik kalau x dok bawah je..pastu kalut check duit raya budak2 ni pun dia tak usik..xsempat nak masuk tabung haji lg..tabung syiling aku,amri,adib n adam pun xusik padahal dekat tpt laptop je..alhamdulillah..

Aku masa amri dok check tu aku dok mcm tak percaya lagi..pastu baru rasa cam takut..terbayang kalau dia naik atas kt bilik ke kan..nk jd cite jugak kebetulan malam td pertama kali aku tidoq kunci bilik masa naik kul 3 tu..alhamdulillah..amri lak cam xde ape je..cam tak sedih je duit hilang semua..suruh wat report polis pun dia nakntangguh..xde perasaan ke apa..siap nk g opis lg tu..masa dia kuar..aku dengar bunyi benda jatuh kt bilik air..dah takut..siap amek tukul besi a.k.a merton lg nk check kt atas..tgk xde apa lak..haih la..mujur masa kejadian amri ada..kalau dia outstation xke naya..mak fobiaaa...

Pi balai polis wat report semua tu..mujur dapat officer yg kelakar gila..menyembang je keje..dh settle dorang dtg umah nk tgk kot boleh dpt cap jari ke tak..tp tahulah kan..aku dgn amri ni jakun umah first time kena masuk org, kami dah usik abis dh semua tempat yg pencuri tu pegi..amri siap buat demo lg
camana pencuri tu boleh bukak pintu..wallet dia lagi la dia dh pegang masuk poket..konon kami nk
jadi CSI la kan..terpengaruh sgt dgn cite tu..jadinya kalau dpt cap jari tu kompem banyak jari
amri..hehehe..tp polis pandai2 la wat keje..

Yang aku nak share pengalaman sikit ni..polis cakap kalau pintu sliding door jangan lupa sendal dengan kayu kt longkah pintu tu so kalau ada org nk masuk dia tak dapat tolak..pastu dia ckp kalau dorang nak amek cap jari kena permukaan yang licin..kalau ko nak suruh dia amek cap jari kt dinding tu nampak dau bodonye. Mcm pintu sliding door tu cermin kan ha bolehla..tp aku rs kalau ada pun jari amri je la kot.hehe..dia ckp ada je pengadu suh amek cap jari kt dinding tp xbleh proses la..kita ni jgn la nak arah polis ni mcm kita tau semua benda..dorg pandai la wat keje..kalau kita cakap baik dgn dorg, dorg pun akan tlg kita dengan baik..depa pun manusia besa cam kita jgk kan..

Kami xde la harap pun nk dpt balik semua..kalau ada rezeki adalah kan..cuma aku ni dh takut dah kalau amri outstation huhu camana la..tawakal je la..polis tu bgtau dh lama kawasan umah aku ni xde kes cam ni..baru hari ni ada dua buah umah kes pecah masuk..dia sempat cakap "xkan org yang sama kot yg buat.." Maksudnya dia mcm dh syak kot sapa..

Pepun syukur kami semua xde apa2.. Benda ni macam wake up call untuk amri..dia pun ngaku pas ni akan lebih alert sebab kalau x amek mudah je..aku banyak kali suruh dia kunci grill check semua tp dia kata ok xde ape kot..nak kena remind selalu..bila dh jadi mcm ni baru tersedar dari lamunan..ye la dia tu sangka baik terlebih2..dia rasa semua org baik..semua org masuk syurga kot.kan bang?rupanya ramai org jahat lg..

Aku ckp kt amri maybe mat pit kot..dia kata mana ada mat pit putrajaya ni..ni adalah org yang TERTEKAN DENGAN KENAIKAN KOS SARA HIDUP. Haaa boleh gituu..hehe

Bila cite kat adib duit ayah kena curi..dia just cakap " mak, car adib kena curi tak, buzz adib..?" Adoii xde sapa nk amek mainan hang adib..pastu siap cakap lagi.."nape dia tak curi mak,curi anas, curi adam.?

Hmmmmmmmmm...bertuah anak.

3 comments:

Shitsurei Shimashita said...

ada satu kes, isteri tuan rumah diikat. Nsb baik tak diapa2kan. Area kami pun selalu kena, tp buat waktu siang. Nasihat gue mgkn mereka akan repeat mcm rumah gue di keramat suatu masa dulu.
Hati2 yer sis n family

yana said...

hehe so cute adibbbb..xpela sarah yg penting selamat semua..sok2 kat akhirat dia jumpak jgk hang..

yana said...

sabaq no sarah..yg pntg selamat Alhamdulillah..esok kat akhirat pencuri tu jumpa jgk hang..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin